Monday 27 February 2012

FOURTH DAY KAT CAMP TASIK CHENDEROH !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                                    Selepas bagun seawal 5.30 pagi , mcm biasa la kene pg ambil wuduk dan sembahyang subuh berjemaah .. selepas siap sembahyang semua peserta kene siapkan diri untuk MALAYSIA CERGAS .. HAHA .. semasa malaysia cergas , danial dari kampus ucsa buat chears ckit , haha , chears dye mmg kelakar gle .. pagi2 buta semua bdk2 tergelak mcm org gle disebabkan mahir zain(danial) buat chears .. selepas habis buat chears kami semua berkumpul di khemah induk untuk makan pagi .. makan cm biasa la , makan dalam dulang .. haha .. seronok gle .. selepas habis makan kami diberi sedikit penerangan oleh fasi2 tentang aktiviti kumpulan pulau sibu seterus nya ..




                                                 HARI KEEMPAT  PULAU SIBU DIHENDAKI MELAKUKAN                                                                 AKTIVITI TREKKING DAN KNOTTING .  


                                         Selepas siap makan kami diminta berkumpul di depan khemah peralatan .. kami diminta megambil beberapa peralatan untuk dibawa semasa trekking iaitu , beberapa botol air dan biskut untuk dibawa semasa aktiviti terkking berjalan .. selepas mendapatkan semua peralatan tersebut kami diminta melapor kan diri kepada lecture yang brtugas pada hari itu .. selepas melaporkan diri kami memakai PFD(personal floating device) untu berenag sampai ke seberang tasik chenderoh .. 


                                                
         berenag unye berenang , akhirnya smpi juga kat kmpg sebelah best camp . selepas smpi kami berkumpul dalam barisan panjang dan terus berjalan ke tapak tekking kami .. setelah lama berjalan dalam kawasan perkampungan kami masuk ke kawasan kebun dahulu sebelum kami mendaki bukit .. semasa dalam kebun , fasi2 kami ad menunjukan cara2 kawasanyang dilarang masuk ,contohnya ada ikatan dekat rumput , lambang pangkah menggunakan batu dan macam2 cara2 lain lagi boleh digunakan .. itu adalah pegalaman yang tak kan dapat dilupakan .. 


                                            


selepas habis sahaj kawasan kebun kami mendaki bukit yang agak tinggi dan curam . semasa mendaki mcm2 halangan yang ada , contohnya ,ada air terjun kecil , ada batu2 besar dan mcm2 lagi .. kami daki punye daki bukit tu , akhirnya smpi jugak kami di ats bukit tersebut .. perh mase smpi tu punya la excited , tgk pemandangan yang sgt cantik .. dan kami semua bangga dapat mendaki bukit yang setinggi tu .. semasa kami berehat di atas bukit tu kami makan biskut yang dibawa dan berehat sekejap .. 
                                                     
          


                                             PEMANDANGAN DARI ATAS BUKIT TASIK CHENDEROH .....   
                                 








Selepas puas berehat kami dihendaki turun dan balik ke best camp .. semasa dalam perjalanan turun dari bukit tu kami berehat seketika di air terjun kecil yang ada disana .. dan kami juga mengambil air itu untuk minum sikit .. perhhh , rasa air dye mmg betul2 original punye air .. air bukit .. selepas kami habis minum kami semua meneruskan perjalanan kami . semasa dalam kawasan kampung , buah rambutan mmg menjadi penghalang pemandangan kami sebab buah rambutan masa tu semua kuning2 dan merah2 .. perhh , rasa mcm na amek je , tapi fasi tak kasi plak .. benggang rase , tapi tahan je nafsu .. tiba2 ad2 dua fasi masuk ke kawasan buah rambutan dan tanya kepada tuan rumah na ambik sikit rambutan dan tuan rumah cakap amek je yang na .. kteorg punye excited , terus berlari amek buah rambutan tu , ak dan kawan2 punye la seronok ,, kte org ramai2 sgt2 berterima kasih kat tuan rumah rambutan tu kerana sudi kasi buah rambutan tu .. sele[pas abis makan rambutan semua perserta smbg perjalan balik ke best camp . ingt na bot balik , rupa-rupanya kene berenang jugak ..semasa balik ada pulak yang penat so , kteorang yang pandai berenag kene beri kerjasama tolong menolong antara satu sama lain .. setelah sampai kami terus siap2 kan diri untuk sembahyang dan makan ..




                       
                                  selepas siap makan dan sembahyang kami berkumpul di khemah induk untuk teruskan aktiviti kami iaitu knotting .. kami semua mengambil tali dan belajar knotting dengan betul .. semua knoting yang diajar oleh fasi2 adalah yang akan masuk ujian test knotting kami nanti .. alhamdullilah aku dapat belajar knotting dengan baik .. ak sgt2 berterima kasih dekat fasi yang ajar aku knotting dan lecture ak cik mus yang juga telah ajar aku semasa di kolej .. 


                                               
                                      ni adalah cara2 knotting yang telah diajar ...










                                  selepas abis knoting semua kami diberikan masa untuk bersiap2 untuk makn malam dan solat jemaah magrib dan isyak .. macam biasa la kami selepas siap sembahyang kami baca yasin beramai-ramai dan solat berjemaah isyak dan selepas selesai solat kami dapat makan dan selepas makan akan ada nya sesi post motem .. semasa post motem semua aktiviti hendaklah diterangkan jalan cerita tentang aktiviti yang dijalan kan pada hari tersebut .. salah seorg wakil dari kumpulan pulau sibu telah menceritakan detail tentang perjalan kami semasa trekking dan semas knotting .. semasa post motem kami menceritakan kami dapat makn buah rambutan dan semua perserta kumpulan lain tidak berpuas hati dengan kumpulan kami sebab dapat makan rambutan .. tapi kami okay je . mungkinrezeki kami kot .. haha .. setelah habis post motem agak2 dalam pukul 3 pagi kami dibenarkan tidur . tapi sayang kupulan aku kena berjaga malam untul sentury .. aku menjaga kawasan dengan sebaik mungkin . semasa sentury aku tertido sekejap dan kawan aku telah menegur ak .. selepas habis waktu sentury ak tidur sekehjap sambil menunggu aktiviti senaman malaysia cergas untuk hari seterusnaya .. haha ..






























 PEMANDANGAN DARI ATAS BUKIT TASIK CHENDEROH .....                                  

No comments: