Wednesday 29 February 2012

HARI KELIMA KAT CAMP TASIK CHENDEROH !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                             Assalamualaikom saya ucapkan , berjumpa lg saya di blog outdoor ini ..sya ingin menceritakan tentang aktiviti saya pada hari kelima di camp tasik chenderoh dan hari keempat aktiviti outdoor yang akan saya lakukan ..pada mula nya , Mcm biasa la , rutin harian pada pg2 adlah sembahyang subuh berjemaah dan selepas selesai sembahyang kami melakukan 'SENAMAN MALAYSIA CERGAS' selepas habis senaman malaysia cergas kami berkumpul di khemah induk untuk makan pagi .. selepas makan pagi kami semua diberi penerangan sedikit tentang aktiviti yang akan dijalan kan pada hari kelima di camp tasik chenderoh ..


                          AKTIVITI KUNPULAN PULAU SIBU PADA HARI KELIMA DI CAMP TASIK                         CHENDEROH IALAH KAYAK ...

                                               











                       
                                             

         FASI TENGAH MENERANGKAN PASAL ANATOMY OF KAYAK DEKAT SEMUA AHLI KUMPULAN PULAU SIBU .. HAHAAH ..


                        Selepas mendapat tahu aktiviti kumpulan sibu pada hari tersebut aku sangat excited untuk berkayak .. sebelum berkayak kami diberi sedikit pembelajaran tentang cara- mengedalikan kayak dengan baik dan belajar tentang peralatan yang akan digunakan semasa kayak . kami diberi penerangan yang sgt terperinci oleh fasi2 dan juga saya mendapat ilmu tambahan oleh2 fasi2 cara2 untuk memasang seat kayak . cara dye sgt mudah .  selepas membuat pembelajaran tentang kayak kami semua dihendaki memakai PFD(personal floating device) untuk melakukan water confident .. tujuan water confident dilakukan untuk meyakinkan diri didalam air . kerana fasi2 dan lecture takut perkara2 yang tidak diingini berlaku semasa kayak .. selepas membuat water confident , kami dibagi pasagan oleh fasi2 .. saya mendapat partner perempuan dari uitm jengka , namanya amalina .. selepas mendapat partner kami dihendaki megambil kayak dan pergi periksa PFD partner saya sama ada selesa atau tidak . dan beberapa kawan saya yang lain pergi megambil makanan dan minuman untuk dibawa semasa kami kayak nanti .. selepas semua selesai , kami semua meneruskan aktiviti saya dengan kayak .. mula2 mmg la excited , tak sampai 1 kilometer tangan dah rase mcm nak tercabut .. haha .. tapi sya punya semangat dan juga dibantu dan diberi sokongan dari partner saya , saya sgt bersemagat .. kayak mmg penat , tapi nikmat mmg ta terase penat ...

                                             NI GAMBAR SAYA SEMASA KAYAK ..





                               Selepas berjauh kayak , kami berehat untuk makan sebentar .. tetapi sebelum makan kami diminta melakukan aktiviti raftting sebelum makan .. melakuakan raftting ini ingatkan senang , tetapi bagi saya sgt payah gle .. kumpulan sibu mengambil 30minit untuk melakukan raftting yang betul .. haaha . fasi pon da benggang sebab kteorg tak dengar cakap dyeorg .. haha .. tapi lama2 kami boleh buat raftting dengan baik sekali diatas kerjasama yang baik antara kami kumpulan pulau sibu .. haha ..





                   Selepas selesai makan dan raftting kami sambung balik perjalanan kami tetapi sayang nya masa tidak mencukupi dan kami semua kumpulan sibu terpaksa balik ke best camp semula .. semasa dalam perjalanan balik kami dihendaki melalui jalan yang sgt mencabar iaitu jalan dekat tengah2 laluan teratai .. ingatkan senang tetapi kenyataan dye mmg payah .. perhh ,, sikit2 terbabas dan berlanggar dengan kayak org belakang atau org depan . haha .. pengalaman ni mmg ta dapat saya lupakan ..


                                                            pokok teratai !!!


                             

selepas habis melalui jalan teratai , kami semua balik ke best camp .. setelah smpi di depan best camp kami kene melakukan satu lagi aktiviti iaitu capsize . mula-mula ak pon terpikir apa itu capsize dan bertanya kepada fasi dan fasi menunjukan cara2 capsize yang betul .. semasa hendak capsize kami semua diberitahu agar pengang kedua-dua paddle dan naik balik di atas kayak dengan cara yang betul . selepas itu fasi2 kami melakukan capsize untuk dijadi kan demo untuk para2 perserta .. selepas itu kami semua wajib buat capsize ..perasaan sebelum capsize mmg takut tapi saya tetap okay je .. tetapi partner saya pulak takut nak capsize tetapi saya cuba berani kan partner saya dan menenagkan perasaan partner saya dan alhamdullilah kami berdua dapat melakukan capsize ..

                                                   SEMASA CAPSIZE !!!!!TAKUT3 !!!!

                                                 







                         Selepas siap membuat aktiviti capsize kami semua kene naik dan susun balik kayak dan sangkut balik PFD dekat ampaian . selepas siap simpan semua peralatan kami diminta bersihkan diri dan siap bersedia untuk sembahyang asar dan makan .. selepas makan dan sembahyang semua kami di beri masa sedikit untuk berehat dan bersiap sedia untuk memasak .. pada hari kelima di tasik chenderoh kumpulan saya gunung biung kene masak untuk semua perserta dan pensyarah dan alumni . semasa memasak kami semua bertungkus lumus untuk menyiapkan makanan dengan secepat yang mungkin. kami memasak lauk tomyam dan telur . saya mebahagikan tugas kepada kawan2 saya dan alhamdullilah kami dapat menyiapkan masakan dalam 1jam sahaja .. semasa di dapur saya melakukan tugasan memotong sayur-sayuran dan buat air . selepas tugasan saya siap saya menolog kawan sya membasuh pinggan . dan kami menghidangkan lauk selepas peserta lain habis sembahyang isyak dan selepas habis bacaan yasin .. saya hidangkan makanan dan makan sekali dengan peserta lain . selepas semua siap kami diminta tolog hidangkan makanan untuk fasi dan pensyarah makan . dan sambil itu kami kemaskan dapur dan basuh semua peralatan memasak . selepas siap kemas dapur kami perlu menyertai post motem . mcm biasa mesti ada setiap wakil kene menceritakan jalan cerita aktiviti yang dijalan kan . kumpulan pulau sibu menghantar wakil perempuan untuk menceritakan aktiviti kayak kami dan dia berjaya membuat semua org tergelak dengan cerita aktiviti kumpulan kami . selepas habis post motem kami semua dihendaki mengemas barang2 untuk bersiap sedia balik ke uitm keesokan hari nya ....

No comments: