Monday 27 February 2012

THIRD DAY KAT CAMP TASIK CHENDEROH !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

SETELAH SAMPAI KE BEST CAMP DARI LOKASI SURVIVAL ..!!!

Setelah kami semua kumpulan pulau sibu smpi di best camp , kami diberi makan bubur yang dimasak oleh peserta outdoor recreation .. semasa diberi makan bubur tu , tayah ckp la , aku gn kawan2 yang lain mcm org 10 hari tak makan ..punye la lapar katakan , padahal duduk kat dalam tu semalaman je .. haha .. perhh , bubur yang diberi tu mmg sedap la , selera gle ak makan .. haha .. makan plak , dalam satu bekas tu kongsi 4 org . mmg kenyang gle kot .. haha .. selepas abis makan bubur , fasi memberi 15minit untk bersihkan diri .. selepas 15 minit tu , kene berkumpul balik .. ad yang wat lambat , tapi org lain yang kene denda .. so tu la pegalaman ak yang ta dapat ak lupa .. jangan penting kan diri sendiri , kene pikir juga kawan2 yang lain .. selepas berkumpul fasi2 kami menerang kan sedikit tentang aktiviti kami yang seterusnya .. 

AKTIVITI PULAU SIBU PADA HARI KETIGA IALAH CAMP CRAFT AND WILDERNESS FIRST AID ..

                      Aktiviti pulau sibu yang seterusnya adalah , camp craft dan wilderness first aid . kami  
diberi kumpulan untuk beberapa tugasan . ak dan kawan ak shamim dari uitm jengka telah diberi tugasan membaiki wayar2 lampu dri bersepah di tengah jalan .. ak diberi masa selama 1jam untuk menyiapkan tugasan tersebut . ak membaiki dengan sebaik mungkin, salah satu cara yang ak guna kan ialah sangkut wayar lampu tu dekat atas pokok dan tadek org yang boleh langgar wayar tu .. haha .. ak ingt sikit je wayar yang berselerak , rupa-rupanya , banyak .. ak pon buat la lagi . tapi masa ta cukup dan kami mintak masa tambahan dari fasi untuk siapkan dan fasi kami beri sedikit masa tambahan . dan ak cepat2 pergi baiki dan dapat menyiapkan tugasan tersebut dengan baik sekali .. ak dan kawan ak si shamim ni dipuji oleh fasi sebab laju melakukan tugasan .. haha .. bangga sekejap ak .. selepas ak siap kerja ak , ak menolong kawan2 yang lain korek lubang sampah ..                                 ak ingat korek lubang sampah sekejap je , rupa-rupa nya lama gle .. da la tangan sakit sebab kene cangkul , haha .. tapi ak and the geng okay je mase tu  .. haha .. penat gle tapi ak enjoy la tengok kami ramai2 berkerjasama untuk menyiapkan tugasan yang diberi kan .. ak dapat rasa nikmat berkejasama dengan kumpulan .. haha ..
setelah lama ak dan kawan2 korek lubang sampah tapi still ta dalam yang fasi2 na , tapi kteorg teruskan , tapi masa tidak mencukupi kami dipanggil fasi untuk makan dan solat sebentar .. ni nak cita skit , kami di sana makan dalam talam taw , mane ad makan dalam pinggan .. haha .. mmg syok gle .. mula2 geli la , tapi selepas tu tadek geli nya semua ak tgk mcm biasa je makan ..kteorg makan 1 talang kene ad 5 org untuk habiskan makanan tersebut .. perhh , banyak gle tapi kami tetap habiskan ..
                                            Sambil2 makan tu ada pemintaan istimewa dari fasi2 kami iaitu suapkan makanan kat kawan sebelah .. haha .. lawak gle .. aku kene suap oleh dua kawan perempuan ak dari uitm jengka ,..haha .. malu gle kot mase tu , tapi ak cover macho la depan awex kan .. haha .. 
                                       NI ADALAH GAMBAR MAKAN DALAM DULANG .. HAHA

                                                 


                       Selepas makan kami diberi masa 5minit untuk bersiap2 untuk solat berjemaah .. setelah kami siap sembahyang kami diberi sedikit penerangan oleh fasi2 kami untuk bersiap sedia dengan aktiviti yang setersnya .. aktiviti kami seterusnya adalah WILDERNESS FIRST AID ,cara2 untuk bandage tangan dan kepala .. kami diberi sedikit masa untuk megambil bandage dan datang berkumpul di khemah induk ,,setelah semua berkumpul kami semua diberi kumpulan dan ikut fasi masing2 untuk belajar bandage .. semasa belajar bandage , ak adalah seorang jadi mangsa kene belakon patah tangan oleh fasi .. haha .. aku kan boleh berlakon , so aku tunjukan jela .. haha ..setelah habis belajar bandage baru la aku tahu tentang ikatan bandage yang betul .. haha .. aku tak akan lupakan pegalaman ini .. haha .. setelah habis kami diminta siap2 untuk sembahyang magrib dan insyak ..
                       setelah siap2 untuk bersembahyang magrib kami berkumpul di khemah induk dan sembahyang .. setelah selesai sembahyang magrib dan insyak kami membaca yasin beramai-ramai .. setelah selesai baca yasin kami diberi makan malam oleh kawan2 yang bertugas untuk masak pada malam tersebut .. setelah siap makan semua , kami diminta berkumpul di khemah induk untuk buat post motem tentang aktiviti yang dijalankan pada hari itu kepada semua fasi2 dan lecture .. semasa post motem tu lah kami menceritakan pegalaman masing2 selepas menjalani aktiviti2 yang sgt seronok dan mencabar ni .. haha . agak lama la juga post motem ni , semua aktiviti mesti kene ada wakil yang kene menceritakan pasal aktiviti yang mencabar ini ..pulau sibi juga kene terangkan pasal pegalaman semasa survival dan aktiviti camp craft .. ada wakil dari pulau sibu menerangkan pegalaman kami di survival sgt menyeronok kan .. haha .. setelah beberapa jam kami buat post motem , agak2 jam masa tu adlah 3 pagi kot .. selepas selesai post motem kami diberi tidur untuk rehat kan badan untuk menjalani aktiviti seterusnya pada hari esok .. 

No comments: